تبلیغات
آموزش یوگا ،یوگا برای بانوان، راز شفا ، یوگا در دوران بارداری - وضعیت بدن بیجان (شاواسانا)

وضعیت بدن بیجان (شاواسانا)

 

نوشته شده توسط:سعیده یازرلو

انجام وانهادگی عمیق در پایان تمرینات،یك بخش اساسی یوگا است. در واقع وانهادگی عمیق حالتی شبیه به بدن بیجان یا حالت مرده می باشد.این وضعیت هم مورد علاقه ی یوگی های حرفه ای می باشد و هم افرا مبتدی.در این تكنیك شما بطور آگاهانه تنشها،افكار یا احساسات خود را نظاره می كنید بدون اینگه به آن توجه زیادی بكنید و در همین زمان شما اجازه می دهید كه تمامی آنها از بدنتان خارج شوند.در این مرحله شما وارد فضای درونی می شوید كه در آن هیچگونه مقاومتی وجود ندارد .در گستره ی آن فضا قدرت دگرگون كننده ی تمرین های یوگای شما به بهترین وجه ممكن آشكار می شود.

1-براحتی بر روی یك زیر انداز نرم دراز بكشید.در صورت تمایل می توانید یك متكا یا پتوی دولا را در زیر پاها یا گردن قرار دهید.برای جلوگیری از لرز كردن می توانید بدن را با یك شال نازك بپوشانید.اگر عینك به چشم دارید آن را برداشته تا چشمهایتان وانهاده شوند.در صورت تمایل می توانید در حین انجام تمرین یك موسیقی ملایم عرفانی نیز گوش دهید.

2-چشمهای خود را بسته بازوها را طرفین بدن قرار دهید بطوریكه كف دستها باز،وانهاده رو به بالا باشد.احساس كنید كه بدن شما در حال فرو رفتن در زمین می باشد.تمامی قسمتهای بدن را بطور آگاهانه وانهاده كنید.وانهاده شدن را از پاها شروع كرده و به طرف رانها،لگن،تنه،بازوها و صورت (شامل لبها،آرواره ها و عضلات چهره)حركت كنید.

3-اگر در این حالت ذهن شما از یك موضوع به موضوع دیگر منحرف می شود،توجه خود را به حركت آرام ورود و خروج نفسهایتان معطوف نمایید و با آن فكر مبازره نكنید.در صورت تمایل می توانید در این حالت تصور كنید كه در حال گوش دادن به یك مانترا می باشید و یا در هر دم و بازدم در حال تكرار كردن آن هستید.این حالت را حداقل به مدت 10 دقیقه (ترجیحا بیشتر) ادامه داده تا وانهاده شوید.اگر در این حالت به خواب رفتید این یك خواب "خود درمانگر" خواهد بود،خوابی آنقدر سبك كه تقریبا احساس می كنید كه در مرز آگاهی در حال رقصیدن می باشد.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر